On-page SEO

On-page SEO is het optimaliseren van pagina’s voor zowel zoekmachines als bezoekers. Dit resulteert in hogere posities in Google en een betere gebruikservaring. On-page SEO is een belangrijk aspect van elke SEO-strategie.

Voordelen on-page SEO

On-page SEO heeft vele voordelen:

  • Maakt pagina’s zoekwoordgericht
  • Verbeterd de leesbaarheid en structuur van een pagina
  • Verbeterd de navigatie van een pagina
  • Voegt waarde toe aan pagina’s
  • Maakt pagina’s commerciëler
  • Optimaliseert de weergave in Google (meta-data)

On-page SEO is als ware content optimalisatie, maar dan met een duidelijk doel om de pagina’s ook beter vindbaar te maken in Google. Het prachtige aan on-page SEO is ook dat de pagina over de gehele linie commerciëler wordt. Dit draagt weer bij aan de gehele conversie van de website.

On-page SEO: content zoekwoord gericht maken

Helaas zie ik in de praktijk dat website of webshops vaak op basis van eigen wensen worden vormgegeven. Je hebt een bepaalde boodschap (propositie) die je graag vertelt over jouw product of dienst. Uiteraard is dit belangrijk, maar om goed vindbaar te worden in Google moeten pagina’s ook zoekwoordgericht zijn. Je wilt weten hoe er online naar uw product of dienst gezocht wordt. Dit doe je met behulp van een zoekwoordenonderzoek.

Met on-page SEO vormt de data uit het zoekwoordenonderzoek de basis van het vormgegeven van de pagina. Binnen die context communiceer je de propositie met gewenste USP’s (Unique Selling Points). Het is van belang dat:

  • Zoekwoorden in titels terug komen
  • Zoekwoorden in de lopende tekst ook terugkomen
  • Zoekwoorden in links terugkomen

In het verleden was het een bekende tactiek om zoekwoorden in een pagina te implementeren en de pagina deed het goed in Google (keyword stuffing). Dit werkt al lang niet meer, maar zoekwoorden moeten nog wel enigszins terugkomen op een pagina anders kan Google de associatie met het zoekwoord ook niet maken. Tekst is voor Google één van de belangrijkste indicatoren waar een pagina over gaat.

On-Page SEO: relevantie & zoekintentie

Zoekwoorden zijn een cruciaal onderdeel van on-page SEO, maar het allerbelangrijkste is relevantie. Je kunt een pagina zoekwoordgericht maken, maar als de pagina niet relevant is wordt het een lastige opgave, om op termijn top posities (1 tot 5) in Google te bemachtigen. Met relevantie wordt ook wel bedoeld de zoekintentie.

Stel je hebt een webshop die specialistische bureaus levert aan de zakelijke markt. Als er in Google wordt gezocht op ‘bureau kopen’ dan zien we voornamelijk consumenten websites (bol.com bijvoorbeeld) waar iedereen kunt kopen. De webshop in dit voorbeeld levert echter niet aan consumenten, en wellicht gaan de producten ook wel via een offerte op maat. De webshop voor specialistische bureaus mist hierbij relevantie.

De zoekintentie sluit niet goed aan bij wat de meeste mensen als resultaat willen zien als ze zoeken naar het kopen van een bureau. Het wordt voor deze webshop dan ook heel lastig, om op termijn goed te scoren op een zoekwoord als ‘bureau kopen’.

On-page SEO: verschillende zoekintenties

Zoekintenties zijn onder te verdelen in vier categorieën:

  • Informatief: informatie zoeken over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld: hoe werkt SEO?)
  • Navigerend: op zoek naar een specifieke website (bijvoorbeeld: ING)
  • Transactioneel: zoekopdracht met koop intentie (bijvoorbeeld: schoenen kopen)
  • Commercieel: op zoek naar iets specifiek om te onderzoeken (bijvoorbeeld: welke schoenen zijn het beste voor het hardlopen?)

Stel je wilt graag gevonden worden op ‘mooiste vakantiebestemmingen’.

voorbeeldvakantiebestemmingen

We zien dat de eerste resultaten voornamelijk informatief zijn. Een pagina die er op gericht is om een mooie vakantiebestemming te boeken (transactioneel) sluit dan niet goed aan bij de zoekintentie.  Als je dus op dit zoekwoord wilt concurreren, is een informatieve pagina de beste optie. De relevantie en zoekintentie zijn dus ook bij on-page SEO een cruciaal onderdeel om rekening mee te houden.

On-Page SEO: conclusie

Je kunt een pagina optimaliseren en zoekwoord gericht maken, maar als de zoekintentie niet aansluit, wordt concurreren op een bepaald zoekwoord alsnog een lastige opgave. Voor on-page SEO is het dus van belang om:

  • Zoekwoordenonderzoek uit te voeren om relevante zoekwoorden te achterhalen
  • Deze zoekwoorden te controleren in Google, zodat de zoekintentie achterhaald wordt
  • Vervolgens een huidige pagina te optimaliseren of een nieuwe pagina maken die aansluit bij de zoekintentie (op basis van het zoekwoordonderzoek)

Wilt u meer informatie over on-page SEO of gewoon eens sparren? Neem gerust contact met me op ik help u graag met on-page SEO.

Contact opnemen