Technische SEO

Wat is technische SEO?

Technische SEO optimaliseert een website zodanig, zodat de gebruiksvriendelijkheid (UX) verbeterd wordt en dat Google de website goed kan indexeren en begrijpen.

Technische SEO bestaat o.a. uit:

  • Indexeerbaarheid website (crawlability)
  • Snelheid website
  • Structuur van een website
  • Veiligheid website

Het mooie aan technische SEO, is dat het verbeteren niet alleen bijdraagt aan het beter gevonden worden in Google, maar bezoekers ook een betere website-ervaring geven. Technische SEO is dan ook een win-win situatie voor de gehele website.

1. Indexeerbaarheid website (crawlability)

De basis om vanuit Google bezoekers te krijgen, is dat de website in de index van Google staat. Google scant en indexeert de website met zogenaamde ‘crawlers‘. Google heeft meerdere crawlers voor verschillende doeleinden, maar om het simpel te houden kan de overkoepelende term ‘Google Bot‘ gebruikt worden. Google bot scant en indexeert de website met behulp van het robots.txt bestand. In het robots.txt bestand kan een website beheerder aangeven of een website of een specifieke pagina in de index van Google mag worden opgenomen.

Als er gebruikt wordt gemaakt van een modern CMS-systeem, is de indexatie over het algemeen automatisch goed geregeld. Voorbeelden van moderne CMS-systemen:

  • WordPress
  • Yoomla
  • Drupal
  • TYPO3

Het is wel belangrijk dit ook te controleren. Met behulp van Google zelf kun je ook eenvoudig achterhalen of een website goed geïndexeerd is. In de zoekbalk van Google doe je dan ‘site:domeinnaam.nl’, zoals hieronder weergegeven:

Googleindexatiecheck

Handmatig website crawlen

In Google controleren of een website überhaupt in de index staat, is een handige methode, maar voor grotere websites is een completer beeld cruciaal. Er zijn verschillende tools om zelf een website te crawlen, zodat het overzichtelijk wordt hoeveel pagina’s in Google staan. Bekende tools die hiervoor gebruikt worden:

Screaming Frog is mijn persoonlijke favoriet. Screaming Frog is gratis tot 500 URL’s. Voor oneindig URL’s kost Screaming Frog 150 dollar per jaar. Een aanvullende gratis tool van Google zelf (en dit is één van de belangrijkste SEO tools voor SEO algemeen) is Google Search Console. In Google Search Console zijn ook geïndexeerde pagina’s te vinden, maar dan nog met veel meer informatie over de prestaties van de pagina’s. Voor elke SEOer is Google Search Console één van de belangrijkste vrienden in het verkrijgen van inzichten.

Google helpen de website goed te indexeren

De website in Google krijgen is één ding, maar om de website beter te laten presteren in de zoekmachine, is het ook van belang dat we Google helpen met de indexatie. Dit doen we door een sitemap in te dienen. Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s die een website heeft. Door de sitemap in te dienen met behulp van Google Search Console helpen we Google een handje.

Voorbeeld invoeren sitemap met behulp van Google Search Console:

sitemapGSC

Conclusie indexeerbaarheid Google

Over het algemeen worden websites (automatisch) goed geïndexeerd en daarom is indexatie niet één van de omvangrijkste technische SEO aspecten. Toch is indexatie cruciaal, want als de website niet geïndexeerd is, kunnen er ook geen bezoekers uit Google komen. Daarom is het goed om altijd te controleren of de website geïndexeerd is en tot welke mate (hoeveel pagina’s).

2. Snelheid website

De snelheid van een website of webshop is cruciaal om bezoekers niet te laten weggaan. Als een pagina drie tot vier seconden moet laden bestaat er een reële kans dat de bezoeker vertrekt. Een trage website verlaagd de kans op conversie aanzienlijk.

Snelheid website inzichtelijk krijgen

Voordat de snelheid van een website of webshop verbeterd kan worden, moet eerst inzichtelijk worden gebracht hoe de site ervoor staat en waar de aandachtspunten liggen. Gelukkig zijn er meerdere tools die ons hier bij kunnen helpen. Mijn persoonlijke favorieten zijn:

Google Page Speed Insights

Google Page Speed Insights is één van mijn favorieten, omdat het een apart rapport geeft over zowel de prestaties van mobiel en desktop. Tegenwoordig bezoekt het grootste gedeelte van de mensen een site met een smartphone. De mobiele prestaties zijn dan ook het belangrijkst, maar ik moet toegeven dat Google Page Speed hoge standaarden heeft voor de mobiele prestaties. Een score van 80 tot 100 zie ik bijna nooit voorkomen (score loopt van 1 tot 100).

Voorbeeld deze website:

snelheid website

90 is een prima score, maar de mobiele score is aanzienlijker lager (55). Deze website kan zeker nog wat verder geoptimaliseerd worden, maar met deze score ben ik aardig tevreden. Onder de score kun je precies zien waar de optimalisatie mogelijkheden liggen. GTmetrix werkt op een vergelijkbare wijze, maar dan is de score niet gebaseerd op basis van punten, maar een letter (A-B-C-D-F).

Snelheid optimalisaties

Een tool zoals Page Speed Insights of GTmetrix geeft waardevolle inzichten, maar deze inzichten moeten wel (goed) geïnterpreteerd worden. Technische SEO-aspecten kunnen logischerwijze al snel ’technisch’ worden. Veel voorkomende pijnpunten die naar voren komen zijn:

  • Afbeeldingen die groot zijn
  • Niet gebruik maken van moderne bestandsindelingen (WebP bijvoorbeeld)
  • Niet gebruik maken van caching

Afbeeldingen die te groot zijn

Afbeeldingen zijn voor veel websites en webshops belangrijke visuele content. Om de snelheid van een website optimaal te houden wordt het aangeraden alleen afbeeldingen te uploaden van maximaal 100kb. Op het internet zijn er meerdere gratis tools te vinden die dit kunnen verzorgen.

Twee voorbeelden:

Met de bovenstaande twee tools kunnen echter, maar enkele afbeeldingen tegelijk worden verkleind. Dit wordt al snel een tijdrovend proces. Met het CMS van WordPress is het ook mogelijk met behulp van een plug-in afbeeldingen gelijk te verkleinen, zodra ze geüpload worden. De plug-in ‘Smush’ gebruik ik zelf met regelmaat. Er zijn echter meerdere keuzes qua plug-ins.

Afbeeldingen verkleinen is een belangrijk onderdeel van de snelheid optimalisatie van een website. Toch wordt dit lang niet altijd gedaan. De tijd die het kost kan hierin een belangrijke rol spelen. Echter moet je er ook gewoon aan denken als je een afbeelding wil uploaden. Een website is nooit af en dit soort aspecten, kunnen dan ook wel eens over het hoofd worden gezien. Het is wel spijtig, want als afbeeldingen verkleind opnieuw geüpload moeten worden, is dat nog meer werk. Probeer er daarom altijd om te denken als afbeeldingen geüpload worden en zoek (afhankelijk van het CMS) naar de meest efficiënte manier.

Moderne bestandsindelingen voor het web

Wat naadloos aansluit bij het onderwerp afbeeldingen, is het gebruik maken van moderne bestandsindelingen voor afbeeldingen. Bijna iedereen kent wel de traditionele bestandsindelingen JPG, JPEG en PNG. Deze bestandsindelingen zijn voor lange tijd de standaard geweest voor websites. Echter is het web altijd in ontwikkeling en in 2010 werd WebP gelanceerd en 2019 AVIF. Beide bestandsindelingen zijn er op gericht afbeeldingen zo klein mogelijk te houden, maar dezelfde kwaliteit te behouden. Gebruik maken van WebP of AVIF kan de snelheid van een website aanzienlijk bevorderen.

Implementatie moderne bestandsindelingen

Net als bij het verkleinen van afbeeldingen, kunnen afbeeldingen met (gratis) tools geconverteerd worden naar elk gewenste bestandsindeling.

Twee voorbeelden:

Zodra de afbeeldingen geconverteerd zijn, kunnen ze geüpload worden naar de website. Hou er rekening mee dat een grootte afbeelding (bijvoorbeeld 1 mb) in WebP of AVIF nog steeds vrij groot kan zijn. Ik heb voor één afbeelding een test gedaan:

  • JPG: 843 kb
  • WebP: 596 kb
  • AVIF: 478 kb

Zoals te zien is, is het AVIF bestand nog steeds te groot voor het gewenste maximale (100 kb). Ondanks de moderne bestandsindeling, is het nog steeds van belang om afbeeldingen te verkleinen. Het is dus een combinatie van afbeeldingen verkleinen en converteren naar WebP of AVIF.

Bestaande afbeeldingen converteren

Tot nu toe hebben we het voornamelijk gehad over het uploaden van nieuwe afbeeldingen, maar wat als we bestaande afbeeldingen op een website om willen zetten naar WebP of AVIF? Alle afbeeldingen opnieuw uploaden is voor grotere websites geen optie. Gelukkig zijn er manieren om bestaande afbeeldingen efficiënt over te zetten. Voor WordPress is er een handige plug-in die dit kan verzorgen.

Een andere uitstekende manier is om gebruik te maken van Cloudflare. Cloudflare heeft een breed scala aan functionaliteiten, maar website beveiliging en snelheid optimalisatie zijn twee belangrijke aspecten. Cloudflare is beschikbaar voor vele CMS-systemen en e-commerce platformen. Cloudflare wordt door veel organisaties gebruikt en het is qua software voor websites ook een persoonlijke favoriet. Het mooie aan Cloudflare is ook dat het gratis te gebruiken is.

Voor meerdere CMS-systemen heeft Cloudflare een extensie ontwikkeld, waardoor Cloudflare over het algemeen eenvoudig te implementeren is. Toch is voor Cloudflare wel enige technische kennis vereist. Het is daarom ook aan te raden Cloudflare op te zetten in samenwerking met een ontwikkelaar of online marketeer.

Toepassen van caching

Caching is het opslaan van bestanden, zodat ze later weer sneller toegankelijker zijn. Door het toepassen van caching hoeven pagina’s niet elke keer volledig te laden en dit bevordert de snelheid van een website. Afhankelijk van het CMS is caching vrij eenvoudig te implementeren. De meeste CMS-systemen hebben er een plug-in voor.

Voorbeelden:

Met de snelheid tools (Google Page Speed & GTmetrix) die we eerder hebben behandeld kan achterhaald worden of caching geïmplementeerd is op een website. Is dit niet het geval, is het goed dit z.s.m. te implementeren, want het is qua werk en moeite dat het kost over het algemeen een ‘quick win’.

Conclusie snelheid website

De snelheid van een website is een belangrijk onderdeel van technische SEO. Door de snelheid te verhogen wordt de gehele website-ervaring verbeterd en dit draagt bij aan de rankings in Google en verhoogd de conversie. Benieuwd hoeveel snelheid winst er voor uw website of webshop nog te behalen is? Of wilt u hulp bij het verbeteren van de snelheid? Neem dan gerust contact op, want ik help u graag.

3. Structuur website

De structuur van een website is tevens een belangrijk aspect van technische SEO. Een uitgedachte SEO structuur bestaat uit:

  • URL-structuur gericht op relevante zoekwoorden
  • Logische navigatie
  • Clusteren van onderwerpen
  • Interne links
  • Gebruiksvriendelijkheid website

Al deze aspecten dragen er aan bij  dat zowel de bezoeker als Google de website goed kan vinden en begrijpen. Ook speelt de structuur een belangrijke voor UX (User Experience). Voor de website structuur zegt een illustratie meer dan een tekstuele toelichting:

Websitestructuur

Voorbeeld website structuur

Een ideale website structuur uitwerken begint bij een zoekwoordenonderzoek. Zodra relevante zoekwoorden in kaart zijn gebracht, kan de website op die zoekwoorden worden ingericht. Stel u heeft een advocatenkantoor in Leeuwarden dan zouden relevante zoekwoorden zijn:

  • Advocaat Leeuwarden (480 maandelijkse zoekopdrachten)
  • Advocatenkantoor Leeuwarden (170 maandelijkse zoekopdrachten)
  • Rechtshulp Leeuwarden (50 maandelijkse zoekopdrachten)
  • Advocaten kantoren Friesland (40 maandelijkse zoekopdrachten)

In dit voorbeeld is het zoekwoord ‘advocaat Leeuwarden’ veruit het belangrijkste zoekwoord (zowel qua relevantie en volume). In de bovenstaande illustratie is dan:

  • Onderwerp 1: advocaat in Leeuwarden
  • Ondersteunde content: rechtshulp Leeuwarden
  • Ondersteunde content: advocaten kantoren Friesland

Ik heb bewust ‘advocatenkantoor Leeuwarden’ niet hierin meegenomen, omdat het zoekwoord zo verwant is aan ‘advocaat Leeuwarden’ dat één pagina wellicht wel beide zoekwoorden kan behandelen. Dit is afhankelijk van de marktsituatie, concurrentie, zoekwoorden waarop gericht wordt en de huidige website.

Of bepaalde onderwerpen (zoekwoorden) op één pagina behandeld moet worden of juist op gescheiden pagina’s, kan in sommige gevallen een lastige keuze zijn. Als een verwant zoekwoord bijna identiek is of een synoniem is dan is het meestal het beste al die zoekwoorden gezamenlijk te behandelen, maar zoals gezegd hangt dit af van de situatie.

URL-structuur

Met het voorbeeld voor advocatenkantoren in Leeuwarden zou een ideale URL-structuur zijn:

  • voorbeeld.nl/advocaat-leeuwarden
  • voorbeeld.nl/advocaat-leeuwarden/rechtshulp-leeuwarden
  • voorbeeld.nl/advocaten-kantoor-friesland

In dit voorbeeld linken we ‘rechtshulp Leeuwarden’ aan ‘advocaat Leeuwarden’. Aangezien Friesland iets verder verwijderd is dan de zoekopdrachten gericht op Leeuwarden, zou ik in deze situatie ‘advocaten kantoor Friesland’ niet linken aan pagina’s gericht op ‘advocaat Leeuwarden’. Het doel van dit alles, is om relevante onderwerpen (zoekwoorden) aan elkaar te linken, want dit bevordert de gehele vindbaarheid rondom het onderwerp. Met het clusteren van onderwerpen verhoog je de algehele relevantie in Google.

Interne links

Relevante zoekwoorden in de URL-structuur verwerken en aan elkaar clusteren, heeft een positieve impact op de vindbaarheid van het gehele onderwerp. Echter is het ook belangrijk, om op de pagina’s zelf links te verwerken die terug navigeren naar het hoofd onderwerp of juist verder naar ondersteunde content. Een handige manier is om aan het eind van een pagina te verwijzen naar andere gerelateerde pagina’s. Dit verkleint ook de kans dat bezoekers weggaan nadat een bepaalde pagina is doorgenomen.

Aanvullend is het voor interne links ook belangrijk om in de lopende tekst links te implementeren. Dit kan naar een verwant of juist ander onderwerp zijn. Het belangrijkste is dat de link waarde toevoegt. Bijvoorbeeld naar een ander artikel dat een specifiek onderwerp behandeld. Dit mag zowel een interne pagina zijn, maar ook naar een externe website.

Links zijn een cruciaal onderdeel van SEO en hebben drie kernfuncties:

  • Helpt Google pagina’s sneller te vinden
  • Draagt bij aan de gehele navigatie van de website (gebruiksvriendelijkheid)
  • Links voegen waarde toe door naar andere relevante onderwerpen te linken

Conclusie website structuur

Met een gerichte website structuur kan de website perfect worden afgesteld op het zoekgedrag van uw doelgroep. Relevante zoekwoorden zijn de basis voor een doordachte structuur. Voer daarom altijd een zoekwoordenonderzoek uit, voordat de website structuur wordt uitgetekend. Als de website structuur bij de lancering van een website gelijk goed staat, kan dit op de lange termijn de vindbaarheid aanzienlijk bevorderen.

Helaas zie ik in de praktijk dat dit lang niet altijd gebeurt. Webbureaus bijvoorbeeld zijn er op gericht een mooie en functionele website op te leveren. SEO is niet de specialiteit van een webbureau en daarom wordt een website structuur gericht op SEO vaak niet gedetailleerd uitgevoerd (puur persoonlijke ervaring, is niet te generaliseren).

Heeft u hulp of advies nodig bij het opzetten van perfecte website structuur dat de organische vindbaarheid aanzienlijk bevordert? Neem dan gerust contact op, want ik help u graag.

2. Veiligheid website

Tot slot behandelen we de veiligheid van een website. Het is een klein onderdeel, maar wel belangrijk om mee te nemen. Als we het over veiligheid hebben voor SEO, heeft dit betrekking op de verbinding van de website (niet op veilige betaalmogelijkheden bijvoorbeeld). Een website heeft verschillende protocollen:

  • http
  • https
  • https.www.

Het is belangrijk altijd het https of https.www protocol te gebruiken (niet http). Om gebruik te maken van https, is een SSL certificaat nodig. SSL certificaten zijn over het algemeen gratis. Uw webbouwer of hosting partij kan u hier altijd over informeren. Om te controleren of uw website gebruikt maakt van een veilige verbinding, kun je linksboven in de browser kijken. Daar kun je het slot icoontje vinden als de website een veilige verbinding heeft. Kunt u geen slot icoontje vinden dan heeft de website geen veilige verbinding.

Een veilige verbinding is over het algemeen eenvoudig te implementeren met een SSL certificaat. Het is dan ook niet een omvangrijk technisch SEO aspect, maar een onveilige verbinding kan de organische prestaties negatief beïnvloeden, en daarom is belangrijk wel te benoemen.

Conclusie technische SEO

We hebben vier belangrijke technische SEO aspecten behandeld. Elke onderdeel heeft zijn eigen toegevoegde waarde, maar hou er rekening mee dat het altijd begint met de indexeerbaarheid, want als de website niet in Google staat dan kunnen er ook geen organische bezoekers komen.

Bent u er klaar voor de technische SEO van uw website of webshop te verbeteren? Of wilt u weten hoe uw website ervoor staat? Neem dan gerust contact met me op. Ik help u graag.

SEO Audit Aanvragen