Technische SEO
De technische staat van een website kan een grote invloed hebben op de posities in Google. Door de techniek te optimaliseren wordt je website beter gevonden in Google.
Ook draagt technische SEO bij aan de gebruikservaring van de website. Hierdoor heeft technische optimalisatie een conversieverhogend effect. Technische SEO is de basis van SEO en is altijd één van de eerste onderdelen die geanalyseerd moeten worden bij een SEO-traject.
Starten met technische SEO
Technische SEO is altijd één van de aspecten waar eerst naar gekeken moet worden. Technische SEO draagt er aan bij dat een website goed gevonden en geïndexeerd kan worden. Als dat niet het geval is dan kun je ook niet hoge posities in Google krijgen.
Als een website technische veel problemen heeft kan Google dit ook afstraffen. Denk aan lange laadtijden, 404 pagina’s of pagina’s die vergelijkbaar zijn (duplicate content). Ook heeft dit een nadelig effect op de gebruikservaring van alle bezoekers.
Waar bestaat technische SEO uit?
Belangrijke technische SEO aspecten zijn:
Crawlbaarheid: Zorg ervoor dat zoekmachines zoals Google uw website eenvoudig kunnen doorzoeken en indexeren.
Sitemap: Gebruik een sitemap om zoekmachines te helpen uw website beter te begrijpen.
Structuur: Met een logische website-structuur wordt het voor zoekmachines gemakkelijker relevante pagina’s kunnen identificeren.
Responsive design: Maak uw website responsief, zodat deze op elk apparaat goed wordt weergegeven.
Laadtijd: De laadtijd van een website heeft directe invloed op de prestaties in Google.
URL-structuur: Gebruik logische, begrijpelijke URL’s die zoekmachines en gebruikers gemakkelijk kunnen begrijpen.
Duplicate content: Voorkom dat dezelfde inhoud op meerdere pagina’s op uw website staat.
301 redirects: Gebruik 301-omleidingen om zoekmachines te vertellen dat een pagina is verplaatst of verwijderd.
Canonical tags: Implementeer canonieke tags om zoekmachines te vertellen welke versie van een pagina de voorkeur heeft.
Schema mark-up: implementeer schema mark-up om zoekmachines meer informatie te geven over de inhoud van uw website.
Crawl-budget: Help Google aan te geven welke pagina’s voornamelijk gecrawld moeten worden, omdat die het belangrijkst zijn.
Robots.txt bestand: Bestand waarmee je aan Google aan kan geven hoe een website gecrawld moet worden.
HREFlang-tags: Met deze tags kun je aangeven hoe een website internationaal gezien moet worden door zoekmachines.
Technische SEO bestaat uit veel onderdelen en heeft voldoende complexiteit. Zonder de juiste kennis en ervaring kan technische optimalisatie nadelig uitpakken. Een (technische) SEO-specialist kan je helpen, om er voor te zorgen dat de juiste prioriteiten worden geoptimaliseerd.
Technische SEO audit
Naast een reguliere SEO audit kan ik ook een technische SEO audit uit voeren. Hierbij richt ik me specifiek op de technische aspecten. Met een technische SEO audit krijg je concrete actiepunten met prioriteiten. Indien gewenst kan ik de implementatie ook uitvoeren, maar dit kun je ook zelf of met je team doen.
Technische SEO is een belangrijk onderdeel om betere posities in Google te krijgen, maar hou er rekening mee dat content net zo belangrijk is. Ook al is de website qua techniek volledig geoptimaliseerd, heb je nog steeds relevante en waardevolle content nodig om goed te scoren in Google.
Advies of hulp nodig?
Wil je aan de slag met technische SEO of heb je nog aanvullende vragen, neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag met technische SEO, zodat je website beter gevonden word in Google.